Tunnekoulu - päivä 3 - Askeleet Mielen Voimaan

Tunnekoulu – päivä 3

Kuluvan 21 päivän aikana opit joka päivä uuden mielenhallinnan tekniikan ja opit itsestäsi jotain uutta. Mielenkiintoisia ja oivaltavia hetkiä kurssin parissa!

 

 

Huolet ja murheet

 

Tänään käsittelemme huolia ja murheita. Jatka tätä tapaa: aina kun huomaat huolehtivasi tai murehtivasi, hymyile! Olet onnistunut havaitsemaan päivän tehtävään liittyvän tunnetilan ja voit sen ansiosta harjoitella uusia taitojasi! Se on jälleen yksi tärkeä askel eteenpäin!

Kun huomaat ajatustesi karkaavan tästä hetkestä huoliin tai murheisiin, voit kokeilla näitä:

 

1. Tunnista missä ajatuksesi ovat: tulevaisuudessa, menneisyydessä, jossain toisessa paikassa… päästä irti ja tuo tietoinen huomiosi takaisin tähän hetkeen. Hengitä syvään ja vapauta huolesi uloshengityksellä. Tunne olosi hieman kevenevän. Aisti kehosi, hengityksesi, ympäristösi. Huomaa, että tässä hetkessä kaikki on hyvin ja olet turvassa. Nyt riittää, kun keskityt siihen mitä olet tekemässä tai kokemassa. Säästä energiaasi: se on parasta mitä voit tehdä nyt siltä varalta, että huolenaiheesi toteutuisikin. Ja parhaassa tapauksessa huolen aiheesi ei toteudukkaan ja voit käyttää energiasi johonkin mukavaan ja ihanaan!

 

2. Sovi itsellesi huolihetki: jos olet kova murehtimaan, varaa tietty aika päivästä kaikkien murheiden keskitetylle “märehtimiselle”. Käytä tämä aika huolien analysointiin:

 

  • miksi tämä huoli on minulle tärkeä?
  • mitä sinulle tarkoittaa, jos tämä huoli toteutuu?
  • kuinka toimisit tilanteessa ja huolehtisit asioista eteenpäin?
  • miten jatkat elämääsi sen jälkeen?
  • voitko tehdä jotain estääksesi toteutumisen?
  • voiko joku auttaa sinua siinä? mitä tukea tarvitsisit?
  • onko tätä asiaa tarpeen murehtia juuri nyt?
  • voinko tehdä tälle asialle jotain juuri nyt? milloin voin tehdä?
  • jos en voi vaikuttaa tähän, mikä helpottaisi hyväksymään sen?
  • jos huoli toteutuu, kuinka voisin asennoitua siihen mahdollisimman rakentavasti ja mikä auttaisi jatkamaan elämää sen jälkeen?
  • mitä tapahtuisi jos päästäisin irti koko murehtimisesta?

 

Huomioi:
  • Otatko asian liian henkilökohtaisesti?
  • Suurenteletko asiaa?
  • Ajatteletko liian mustavalkoisesti joko/tai? Entä jos voikin olla sekä-että tai jotain siltä väliltä?
  • Vaaditko itseltäsi liikaa: yli-ihmisen tietoja, taitoja ja voimia?
  • Kuvitteletko mielessäsi tietäväsi mitä muut ajattelevat ja teetkö johtopäätöksiä ja tulkintoja, jotka eivät perustu varsinaisiin faktoihin?
  • Kannatko vastuuta muidenkin puolesta sellaisista asioista, joihin et voi vaikuttaa eikä ehkä kuulukaan sekaantua? Kaikilla on oma elämänsä elettävänään, ja sinä et voi elää sitä toisen puolesta.

 

Perspektiivi:
  • mikä on tämän asian merkitys koko elämässäni, 10 vuoden kuluttua, 20 vuoden kuluttua?
  • poista epätietoisuutta niin paljon kuin mahdollista: kysy, selvitä, pyydä apua jne.

 

3. Suuntaa huomiosi myös positiiviseen: jos huolesi toteutuu, mikä kuitenkin silloinkin on edelleen hyvin? Tai minkä vieläkin pahemman tilanteen olet varmasti välttänyt? Minkä kauhuskenaarion toteutuminen on ainakin täysin mahdotonta? Entä kuinka monin eri tavoin asia voikin kääntyä parhain päin? Mikä olisi ihan parasta mitä voisi tapahtua? Mitä muuta mukavempaa haluaisit ajatella juuri nyt?

 

4. Erota toisistaan suunnittelu& varautuminen ja huolehtiminen & murehtiminen. Ohjaatko sinä ajatteluasi tietoisesti itse vai vievätkö ajatuksesi sinut mukanaan lumivyöryefektin tapaan? Harjoittele ottamaan tilanne haltuun.

 

Päivän äänitteessä kerron lisää kuinka voit tänään harjoitella huolien ja murheiden käsittelyä. Treenaa uusia taitojasi määrätietoisesti, ja saat aikaan pysyvän ajattelutavan muutoksen.

 

 

 

 

LÄHETÄ VIESTI VALMENTAJALLE

LÄHETÄ VIESTI VALMENTAJALLE

© Intravia Valmennus Oy, Askeleet Mielen Voimaan
X